Baru-baru ini isu maulidur rasul menjadi bahan utama di kalangan parti-parti politik.

Anda semua boleh baca sendiri mengenai isu maulidur rasul itu di laman kerajaan seperti utusan.com, laman pembangkang seperti harakahdaily.net dan laman yang bersifat neutral seperti malaysiakini.com.

Saya tidak mahu mengupas tentang isu itu. Itu terserah kepada anda semua untuk menilainya.

Di Malaysia

Di Malaysia maulidur rasul disambut setiap tahun. Rancangan tv dipenuhi dengan program-program ceramah dan drama yang berkait rapat dengan maulidur rasul. Ada marhaban, al-kuliyah, rancangan halaqah tv9 dan sebagainya. Alhamdullillah ketika menjelang 12 Rabiuawal, Malaysia begitu meriah menyambutnya.


Walaubagaimana pun, ada suatu virus yang cukup melanda umat Malaysia ketika ini. Kebanyakan daripada mereka hanya ingat dan menghayati perjuangan Rasullah itu setakat kerana sambutan maulidur rasul sahaja.

Nabi mengajar dan menyeru kepada kita agar mengikut sunnahnya dan mengamalkan apa yang disampai kepada kita. ada suatu wasiat nabi yang sangat popular,


Aku tinggalkan kamu dua perkara, kamu tidak akan sesat selama berpegang kepada keduanya – Kitab Allah dan sunnah NabiNya. [1]


Jika kita hanya sambut maulidur rasul tapi tidak cuba mengamalkan secara kesuluhuran apa sunnah baginda, tiada guna juga. Kita seharusnya ingat Nabi setiap masa dan melakukan apa yang Rasullah perintahkan kepada kita.

Menyambut Maulidur Rasul itu tidak salah tetapi jangan hanya menyambut tanpa menghayati perjuangan Rasullah itu sendiri.

Hayatilah perjuangan, penat lelah nabi suatu zaman dahulu. Jadilah umat islam yang sepatutnya. Ingatlah, kerana penat lelah Rasullah, kita mendapat dua nikmat yang paling besar di dunia ini iaitu nikmat iman dan islam.

Kesimpulan

Mari kita mendalami tentang sirah Nabi Muhammad SAW supaya kita tahu untuk meniliti arus kehidupan kita. Nabi telah menjadi model terunggul di dunia ini dalam bagaimana ingin menjadi seorang hamba Allah,pemerintah, ahli perniagaan,ketua perang, bapa,suami dan datuk yang berjaya di dunia dan akhirat.

Orang bukan Islam seperti Michael Hart pun mengiktiraf ketokohan nabi dalam bukunya 100: A Ranking The Most Influential Persons In The History. Nabi kita di tempat yang pertama.

Nabi Muhammad seharusnya jadi model paling utama dalam kehidupan kita. Buktikanlah dengan tindakan, bukan sekadar retorik semata-mata semasa maulidur rasul.



[1]Sahih:
Hadis dari Abu Hurairah radiallahu-anhu, dikeluarkan oleh Bukhari dan al-Hakim, lihat Sahih Bukhari – no: 7280. (Kitab berpegang teguh kepada Kitab dan Sunnah).