Pendahuluan:Situasi



Situasi 1(awal semester/ keputusan keluar)


"Alhamdulillah,aku berjaya dapat first class, aku mesti score juga next sem" kata seorang pelajar.

"Ytm suruh ak score ni, aku kena score sem depan" keluhan seorang pelajar scholar.




Situasi 2(Pertengahan sem/penuh assigment/byk midterm)

"Study! Study!,aku kena score ,kalau tak ,scholar aku kena tarik nanti"

"Tension aku,byk tul kerja assigment ni, lecturer aku ni.........!!!!" keluhan pelajar.


Situasi 3(sblm exam)


"tak sabar rasanya, aku dah prepair lama dah exam ni"


azan berkemundang, "tak pe lah study dulu, esok exam ni,sembahyang bole lmbt lg"


Situasi 4( result keluar)

"Yesh, result aku first class.aku mmg hebat". Tiada ucapan alhamdulillah,or sujud syukur dilakukan.

"abislah aku, kenalah aku dengan mak aku, mak aku nak ak first class..tapi aku tk dapat.


Isi(penerangan)


Saya berpendapat situasi-situasi di atas pernah berlaku kepada diri saya dan di sekeliling saya. Di sini ada beberapa persoalan yang ingin saya timbulkan untuk diri saya dan buat pembaca:

  1. Kenapa pada awal semester nya ,banyak yang mempunyai kata positif sahaja?
  2. Ada yang begitu tension dan give up semasa di pertengahan semester sehingga sanggup melabel lecturer mcm2.
  3. Ada yg sibuk berprogram sehingga study diletakkan sbg no 10 dlm diari dia sbg seorang pelajar.
  4. ada pula sibuk study sehingga melambat kan sembahyang, hubungan dengan Allah tidak dijaga.
  5. Ada pula yg begitu trauma apabila mendapat result yg tidak begitu baik.trauma ditambhkan lg dengan makian ibu bapa, di-warning advisor scholar.
  6. ada student bila mendapat result yg tidak berapa baik , dia terus tinggalkan segala yg baik, terus semata hanya jadi ulat buku.
  7. ada yg sibuk belajar sehingga tinggal usrah, amanah sebagai seorang pendakwah
  8. ada yg sering keluh, tak sabar nak grad, "aku dah penat study".

Berbalik kepada soalan yang saya tujukan kepada diri saya dan anda sekalian.

"Kenapa semua ini berlaku?"

Jawapannya ialah:




Apa niat kita belajar?

Saya berpendapat kita semua mungkin silap di langkah yang pertama. Apakah langkah pertama yg saya maksudkan?

Iaitu niat kita belajar. mari kita dalami makna di sebalik hadis ini.

Rasulullah SAW bersabda:

“Setiap amal itu dikira dengan niat, dan setiap orang apa yang diniatkan olehnya. Barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan rasul-Nya, maka hijrahnya akan kepada Allah dan rasul-Nya. Barangsiapa yang hijrahnya kepada dunia untuk segala habuannya, dan kerana perempuan kerana hendak menikahinya, maka berhijrahlah dia kepada apa yang dia hijrahkan tadi” Riwayat Bukhari dan Muslim


Setiap amalan itu disertai dengan niat.

Saya memetik satu kata2 daripada blog hilal.

Ada seorang ulama’ berkata: “Putus asa/kelemahan di tengah perjalanan perjuangan, adalah kerana kesilapan pada titik permulaan”


Apakah titik permulaannya? sudah tentulah niat.

Kita patut menjaga niat belajar kita hanya untuk mendapat keredhaan Allah. Jika kita menjaga niat kita di awal sem, pertengahan sem, sebelum exam n dan selepas dapat result, sudah pasti cara belajar kita sudah pasti berada di trek yang betul.

Ramai yg berjaya menjaga niat di awal semester, tapi tidak di pertengahan, sebelum exam, dan setelah dapat result.

Jika kita menjaga niat kita hanya untuk keredhaan Allah, apa yg akan berlaku?

Segala masalah yang mungkin kita alami semasa belajar akan selesai.(rujuk di atas)


Mari kita dalami lebih jauh lagi.

Belajar itu juga ibadah

Sering dalam pemikiran kita bahawa hanya sembahyang ,puasa,zakat dan haji itu sahaja ibadah. tapi belajar itu juga ibadah.

Mari kita dalami suatu ayat al-quran:

Allah pernah berfirman:

Tidakkah Aku ciptakan jin dan manusia itu selain hanya semata-mata untuk beribadah kepada-KU" (surah azzariyat ayat 56)


Ayat ini telah menyatakan bahawa kita diciptakan oleh Allah hanya untuk beribadah kepada Allah. Jadi,apa lagi?

Jadikan study itu sebagai ibadah. Untuk apa?

Untuk mendapatkan keredhaan Allah.

but how?


pasangkan niat "aku belajar ini adalah untuk mendapat keredhaan Allah,bukan untuk keredhaan manusia.

So?

Kita akan menjadi seorang pelajar yang tenang dalam semua keadaan.

Mari kita pergi daripada sudut perpektif yg lain.

Apa punca susah nak ikhlas dalam study?


Yang pertama, sejak kecil sehingga sekarang, kita telah terdidik hanya belajar untuk exam.


Yang kedua,mindset belajar kita hanya untuk mendapat kerja yg baik,gaji yg banyak.

"ko ni belajar elok2 ,senang nanti dapat keje yg baik,gaji byk,senang hidup"

kata2 seperti ni, saya rasa semua orang biasa dengar. apa kata kita tukar?


"ko ni belajar elok2, Allah pun suka hambanya yg berilmu, bila Allah suka,senang dunia,akhirat. berjaya ,tidak berjaya itu belakang cite, itu kerja Allah"

nampak tak perbezaannya? Kita mestilah kaitkan segalanya dengan Allah.

Jika kita belajar hanya kaitkan dengan dunia sahaja, tidak kaitkan dengan Allah, takut-takut penyakit cintakan dunia itu sudah hinggap di hati kita tanpa kita sedari. sangat bahaya! mari dalami satu hadis nabi.



"Hampir tiba suatu zaman di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang kelaparan mengerumuni hidangan mereka." Maka salah seorang sahabat bertanya," Apakah karena jumlah kami yang sedikit pada hari itu?" Nabi saw, menjawab,"Bahkan, pada hari itu jumlah kamu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di lautan, dan Allah akan mencabut 'rasa gentar' terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan melemparkan ke dalam hati kamu penyakit al-wahnu."Seorang sahabat bertanya, 'Apakah itu al-wahnu itu, ya Rasulullah?' Rasulullah saw, menjawab, "Cinta dunia dan takut mati." (Hr Abu Dawud dan Ahmad)

Kesimpulan: Mari sucikan niat.

Ayuh para pembaca sekalian ,mari ubah niat belajar kita. Saya tidak kata saya sudah sempurna, saya pun masih memperbaiki niat saya dalam belajar.

Ayuh,mari murnikan niat belajar.

sekian.